Principalele modificări legislative aduse prin Legea 102/2023:
- Este consacrat și la nivelul Legii 50 (nu doar la nivelul Normelor de aplicare a Legii 50/1991 ca până acum) ce informații din AC și DTAC se fac publice, fiind introduse 3 elemente noi (suprafețele și existența avizului de mediu și avizului de la cultură):
a) numărul autorizaţiei de construire şi data emiterii acesteia;
b) titlul/descrierea proiectului;
c) procentul de ocupare a terenului – P.O.T. şi coeficientul de utilizare a terenului – C.U.T.;
d) retragerile construcţiilor de la limitele de proprietate;
e) suprafeţele, construită la sol, construită pe fiecare nivel, construită desfăşurată;
f) regimul de înălţime, numărul de niveluri subterane şi supraterane pentru fiecare construcţie, şi înălţimile construcţiilor, la cornişă şi maximă pentru fiecare construcţie;
g) dacă a fost solicitat/obţinut avizul autorităţii competente în domeniul protejării patrimoniului cultural;
h) dacă a fost solicitat/obţinut avizul autorităţii competente în domeniul protejării mediului;
i) planul de situaţie; şi
j) planuri cu toate faţadele.
2. s-a stabilit un termen limită până la care autoritatea emitentă trebuie să efectueze publicitatea pe site și/ sau la sediu (i.e. 30 de zile de la emiterea AC), termen care nu exista până acum;
3. beneficiarul are obligaţia, pe propria cheltuială, să noteze în cartea funciară a imobilului, precum şi într-un ziar de largă răspândire, numărul autorizaţiei de construire, data emiterii acesteia și titlul/descrierea proiectului. Dacă beneficiarul nu îndeplinește aceste formalități, termenul de atacare a AC nu începe să curgă pentru organismele sociale interesate (NB: discutabil dacă nici pentru celelalte categorii de persoane interesate).
4. s-au introdus termene de prescripție distincte (mai scurte) pentru organismele sociale interesate, așa cum sunt ele definite în Legea 554/2004 (i.e. structuri neguvernamentale, sindicate, asociaţii, fundaţii şi altele asemenea, care au ca obiect de activitate protecţia drepturilor diferitelor categorii de cetăţeni sau, după caz, buna funcţionare a serviciilor publice administrative):
– termenul de introducere a plangerii prealabile este de 30 de zile de la ultima formalitate de publicitate a AC;
– termenul de atacare în instanță a AC este de 60 de zile și curge de la 60 data primirii răspunsului la plângerea prealabilă sau de la data expirării termenului legal de soluţionare a plângerii, iar dacă plângerea prealabilă nu mai este obligatorie – de la data ultimei operaţiuni de publicitate;
– termenul de atacare a documentațiilor de urbanism (PUG/ PUZ/ PUD) este de 1 an de la data aprobării (iar pentru restul entităților interesate termenul aplicabil rămâne cel de 5 ani)
5. Cererea de suspendare (atât a AC cât și a oricărui act administrativ) se poate formula odată cu acţiunea principală sau printr-o acţiune separată, în termen de maximum 60 de zile de la introducerea acţiunii principale.
6. Nu există dispoziții tranzitorii.
NB: se aplică și pentru AC emise anterior intrării în vigoare a Legii 102/2023 sau doar pentru AC emise ulterior acestei date? În opinia mea, ar trebui corelat regimul atacării AC în cotencios cu regimul publicității lor, respectiv pot fi considerate a fi supuse acestor temene pentru atacarea în contencios doar acele AC cu privire la care formalitățile de publicitate se efectuează potrivit noii legi.